Terug

Deel deze pagina:

Gerard Kemkers vertrekt bij FC Groningen

Door Thijs Faber 19 reacties

Gerard Kemkers vertrekt bij FC Groningen. Dat meldt de immer betrouwbare Elwin Baas (RTV Noord) vanochtend. De ex-schaatscoach werd aangesteld als manager topsport, en werd door enkelen zelfs gezien als potentieel opvolger van Hans Nijland. Kemkers is na Caspar Dekker al het tweede schakelstuk dat binnen een maand vertrekt bij FC Groningen. Wij zijn wel benieuwd naar de beweegredenen.

Reacties:
14-03-2018 om 09:34

Ik snap er echt helemaal niks van waar ze mee bezig zijn... Wat waren zoal de dagelijkse werkzaamheden van Kemkers dan? Er wordt een topsportcentrum gebouwd en alles gaat de hele tijd over topsportklimaat, maar eerst is Faber al van mening dat FC Groningen niet alles doet om een topsportklimaat te realiseren zoals bij zijn aanstelling werd beloofd, vervolgens wordt Caspar Dekker weggetrapt en nu is Gerard Kemkers aan de beurt. Ik begin met echt zorgen te maken over het beleid van mijn cluppie. 

allartboer14-03-2018 om 12:16

Ben het volledig met je eens, dit gaat niet de goede kant op. Het wordt tijd om nu duidelijkheid te geven inzake de toekomst van fc Groningen. Waarom bouw je dan een topsportcentrum van ca. 8 miljoen euro en trapt de mensen eruit die het belangrijkst zijn in deze

 

Reactie verwijderd door redactie

fc gras14-03-2018 om 10:14

Is dit een club naar de kloten helpen? 

GerdaS14-03-2018 om 12:28

Fc gras 

De club is AL naar de kloten. Bezuinigingen  oke maar gaat nu de verkeerde  kant op  

Goedkope trainer  binnen halen .

Doan waarschijnlijk  weg 

Nu Gerard  Kempers 

Wie volgt .. 

Waar is een blijft het geld verdwijnt als sneeuw voor de zon .

Nee het gevoel wat ik had van onze Fc verdwijnt  .Na jaren supporter  te zijn van de fc .

Het is GEEN Volks club meer 

 

 

14-03-2018 om 09:44

Ik heb na vandaag genoeg van dat ons kent ons klimaatje van de heer nijland , bah.

14-03-2018 om 09:48

Wat er allemaal speelt komen wij toch niet achter ...Wel merkwaardig dat dit allemaal gebeurt, eerst een hoop bombarie dat Kemkers is aangesteld de coach die Kramer zn olympische spelen heeft verneukt en nu ineens met stille trom vertrekt ie.. .buiten dat snapte ik zowieso al niet wat een schaatscoach bij een voetbalclub moet maar goed... Of het is goed mis bij de fc of ze hebben andere echte voetbal mensen achter de hand. ..raar gevoel bij iig !!!!

 

14-03-2018 om 09:49

Och krijgen we dat geschreeuw om Nijland weer ...pff!! 

14-03-2018 om 11:27

Robin heeft een poster boven zijn bed van meneer nijland

14-03-2018 om 12:05

Zou liever een poster van Hans boven mn bed hebben dan achmed ....

14-03-2018 om 10:12

Ook ik ben benieuwd naar de beweegredenen, maar uiteindelijk doen die er niet zoveel toe...Nijland zal straks zeggen dat het jammer is dat er niet verlengd kon worden met deze op-en-top ambitieuze man....zoiets  

WAT precies het onderliggende probleem is? Op z'n minst kan je vragen stellen over zaken die achter de schermen allemaal met mensen in de leiding gebeuren:  en zeg ik erbij: het gaat wringen waar het gepropageerde teamwork niet blijkt te bestaan;  verder eet ik mijn schoen op als het niet vooral  over geld en bevoegdheden gegaan zou zijn.  In dit verband moet je niet raar opkijken als het met de rechten en privatisering ( lees: 49% verkoop van de club ) te maken heeft.  Bij alle clubs waar een verandering wordt gepropageerd of opgelegd ( denk aan Ajax, Utrecht, ADO, Twente, maar ook aan de KNVB ) komt er ooit een strijd tussen verschillende kampen en mensen vanwege hun visie en hun toekomstige positie.

In dit verband zijn enkele opmerkingen van Caspar Dekker recent na zijn ontslag veelbetekenend: "ik ben aangesteld door Peter Jeltema, en Jeltema is een ander mens dan Jans"...en verder: "ik hoop dat de club de ingeslagen weg ( dwz over topsportklimaat ) vasthoudt" Hier was deze man expliciet er heel duidelijk in  dat er een kruispunt ligt bij de club  in de nabije toekomst.

Schaatsers en schaatscoaches zijn gewend om individueel te denken. zijn helemaal met hun eigen aanpak bezig.  en verder:  een stevige aanvaring kan natuurlijk ook gepasseerd zijn...zeg maar RUZIE ..  

Jans weet uit ervaring hoe het kan schuren bij een voetbalclub !  Mooie (oudere) foto van hierboven, trouwens...  Jans' z'n gezicht,  met de kaken stijf opelkaar! en Nijland die de ultieme baas is.

FC Groningen is zo goed als veilig op de ranglijst, maar in korte tijd  Jeltema weg,  Faber weg, Dekker weg en Kemkers weg...dat is wel opvallend!

En Jans ?  die blijft ...

14-03-2018 om 12:45

Van welk moment is die foto hierboven eigenlijk? Heb je nog enig idee? Ze zien er wel serieus uit in ieder geval...

14-03-2018 om 11:34

Ik deel de zorgen. Het transferbeleid van afgelopen januari, het aantrekken van Buijs als nieuwe trainer, nu het ontslaan van Dekker en Kemkers, heeft Koning Nijland straks nog wel een koninkrijk of wordt het in de eerste divisie een balletje trappen?
Of wordt het tijd voor een nieuwe koning?

 

 

14-03-2018 om 11:47

Blij dat die Kemkers weg is joh. Die gozer overcoached zijn schaatsers, een individuele sport bovendien. Is nergens voor nodig. Zie Jac Orie. Vond die Kemkers sowieso een idioot.

 

Maar goed wat er zich allemaal achter de schermen lijkt af te spelen is wel zorgwekkend. Het lijkt wel alsof Jans (met Nijland) een soort coup aan het plegen zijn. Iedereen moet het veld ruimen. Spijkerman, vriendje van Ron, is aangesteld. Buijs, protege van Ron, is aangesteld. Het wordt een zootje ja knikkers.

14-03-2018 om 11:57

Mijns inziens gaat het bij de FC-Groningen allang niet meer over voetbal. Waar in de eredivisie de commercie heeft toegeslagen, is FC-Groningen nu aan de beurt om door investeerders te worden "overgenomen". Het is niet voor niks dat Nijland enige tijd geleden heeft aangekondigd dat een "suikeroom" erg welkom was. Als er iemand is die geld in de club wil steken, dan kunnen er eisen gesteld worden. Het is allemaal een kwestie van geld, waaraan het beleid van de club moet worden aangepast. Dekker en Kemkers zijn hier hoogstwaarschijnlijk de dupe van. Nijland blijft wel in z'n "ïvoren toren" zitten met Ron Jans als protegé. Ben bang dat er in de nabije toekomst nog meer "rare" besluiten worden genomen. Ben benieuwd!!!!!

14-03-2018 om 12:16

FC Groningen, de "volksclub" ?   Das war Einmal  

14-03-2018 om 19:58

Persoonlijk vind ik je ee l.l eerste klas rob roy,maar met bovenstaande van je kan ik het alleen maar eens zijn.

Om nog maar te zwijgen over GerdaS,het is inderdaad geen volksclub meer.

 

GerdaS14-03-2018 om 12:22

Helemaal mee eens kees .

arjan1609197214-03-2018 om 12:35

Ik weet het eigenlijk ook niet meer . Vind het een hele rare gang van zaken. Iedereen vertrekt ! Maar het kan wat kemkers betreft ook zo zijn dat hij zelf heeft besloten om weg te gaan en dat FC Groningen hem heel erg graag had willen behouden. 

IK ben het met de meesten eens dat er zich achter de schermen meer afspeelt dan dat wij weten .

En een volksclub is FC Groningen allang niet meer idd.

Dikke puinhoop. En verwacht ook zeker geen aansprekende nieuwe spelers . 

14-03-2018 om 12:43

Kijk, we zijn allemaal ontevreden over hoe het gaat. Het is al een paar jaar slecht. Dus ik denk dat het goed is dat de bezem erdoor gaat. Nieuwe energie. Sinds de komst van Jans heb ik het gevoel dat ze de club uit het slop proberen te trekken. 

Ben overigens ook wel benieuwd naar de beweegredenen van het vertrek van Kemkers. En nee het is geen volksclub meer, welke club is dat wel? 

Nijland blijft wel zitten, ik heb groot respect voor deze man. Ben ook wel benieuwd door wie Nijland ontslagen zou kunnen worden. Iemand enig idee hoe dat gaat? Voor mij hoeft het niet hoor, maar ben wel nieuwsgierig. 

Ja en qua spelersmateriaal, kijk, ken je plek. We zijn geen Barcelona, Man City, Bayern München... 

14-03-2018 om 13:05

Een ontslag bij een voetbalclub kan allerlei redenen hebben.  Formeel kan de RvC de directeur berispen of op non-actief stellen, maar er zijn twee kanten van de medaille: De Directeur kan natuurlijk ook zelf oorlogje voeren met bestuursleden ( vgl Muynsterman tegen Haken bij FC Twente destijds ). En dan is er nog het belang van rustig en weloverwogen beslissingen waarmee de sponsoren nie3t teveel in de kou staan... Dat heeft meteen z'n weerslag weer op de periode die ná een eventueel ontslag komt: nl. wie komt er voor in de plaats? Profsport is bikkelhard in de contracten en de onderliggende houding hoe hiermee om te gaan. Dat geldt voor spelers maar ook voor bestuurders, TS, personeel bij de club enz.

Helaas staat de supporter hierbij aan de zijlijn.  Laten ze dit keer even wachten met massaal in opstand te komen, anders krijgen we net zo'n gedoe als bij Willem II.  En Fabertje mag weer een kunstje uithalen...winnen van Ajax bijvoorbeeld !

arjan1609197214-03-2018 om 15:00

volgens mij raad van commesarissen maar weet het niet zeker

Jantje14-03-2018 om 12:47

Gerard Kempers weg is alleen maar goed. want deze kerel kost alleen maar veel geld.

deze rol kan Jans zelf er ook nog wel erbij nemen.

14-03-2018 om 13:30

Zou kunnen, Jantje. Het is bij mij overigens altijd een raadsel geweest over de vraag welke specifieke kwaliteieten Kemkers zou hebben ten opzichte van het voetbal. of het moet al zo zijn dat hij destijds is aangetrokken om zijn visie over het ontwikkelen van talent, want laten we eerlijk zijn, in de schaatssport heeft hij z'n sporen toch wel verdiend. Voetbal en alles wat daar mee samenhangt, is toch een andere discipline, en kan het zo zijn dat Kemkers zich daarop heeft verkeken, en nu, nu het nog niet te laat is, zijn conclusie heeft getrokken.

Rob197014-03-2018 om 14:07

Kemkers is geruime tijd binnen de club actief, uitzonderlijk persoon, met veel kwaliteiten. Kwaliteiten die buiten het voetbal liggen, wat niet verkeerd is, maar wat op den duur wel gaat wringen als het op voetbal niveau voort gaat. De strubbelingen nemen steeds grotere vormen aan binnen de organisatie, dan is het niet verkeerd, om te gaan inventariseren hoe het in de toekomst verder moet.

Jans en Nijland zijn de mensen die anderen laten bewegen, dan lijkt het mij logisch dat er een keus gemaakt wordt. Casper Dekker gaf zelf aan niet altijd tactisch en communicatief vaardig te zijn geweest. Voor Kemkers is het een heel ander verhaal, hij heeft er een hele aparte denkwijze over topsport. Dit gaat nu wringen, dan is het toch verstandig om contracten niet te verlengen. Het topsportcentrum is deze zomer af, hij ziet zichzelf daarin als een grote speler, een type speler die Nijland en Jans hem niet willen geven. 

Kemkers, die komt niet uit het voetbal, maar wil wel regeren over voetbalzaken, persoonlijk heeft zoiets ook niet mijn voorkeur. Het voetbal is al uitgevonden en intern moet je ervoor zorgen om het zo probleemloos uit te voeren. Daar passen deze twee personen niet meer in. Nijland is wel een mannetje die weet hoe de lijnen lopen binnen het voetbal hij heeft geprobeerd met Kemkers de FC te professioneler te maken en de koek is nu op.

appie happie14-03-2018 om 13:33

Laten we maar eerst even wachten op;  hoe of wat!!

 

Zal niet zomaar zijn dat dit gebeurt..graag het hele verhaal...we wachten af.

 

Nijland blijf lekker ziten ,ik zou geen betere weten.

appie happie14-03-2018 om 16:43

Achmed, Nijland is, fc fan van het eerste uur..hij is Groninger, hij is een van ons   , zo zie ik dat.Hij heeft het beste met de club voor.zonder twijfel, dus is er zomaar geen betere voorzitter te vinden makkelijk zat.

 

Dus ik ga niet mee in het vervloeken e.d. richting hem.

 

Jans en Nijland zijn niet gek , Kemkes zag en wilde anders dan de bedrijfsstructuur was ,  dat ging niet samen , dan maar afscheid nemen.

 

Wust wacht op hem.

14-03-2018 om 14:33

Ik snap die laatste zin nooit zo goed appie happie. Ben niet iemand , om iemand weg te jagen. Maar zou het niet komen dat men niet iemand beter beter , omdat men niet beter weet dat de beste man er zit? Er lopen voldoende directeuren rond met gezond verstand en verstand van voetbal?  En misschien zou dat weleens goed voor de FC wezen? Iemand anders , met een andere kijk. Dat neemt natuurlijk niet weg wat meneer Nijland voor de club heeft betekend.

Jantje14-03-2018 om 14:43

Betere is er echt niet. deze man is daar dag en nacht mee bezig. 

grote probleem is dat we niet meer mee kunnen met de andere landen waar veel geld wordt uitgegeven aan de jeugd spelers .

belangrijk zal zijn om Robben terug tekrijgen bij de FC, want tegen zo een speler kijken jonge spelers wel tegen op.

ronald197614-03-2018 om 15:01

Het is heel simpel die de weg van nijland kiest mag blijven wie een andere visie heeft valt af en mag gaan 

Oeleoptak14-03-2018 om 15:20

Nijland heeft indertijd de club uit het slop gehaald. Maar dat is al even geleden en je kunt niet zeggen dat het de laatste jaren goed met de club is gegaan. En dat is Nijland ook zeker aan te wrijven. Als je lang ergens zit krijg je blinde vlekken, je ziet de dingen niet zo scherp meer. En als je je dan bij voorkeur omringt met mensen die je kent krijg je uit die kring ook vaak niet de juiste voeding. Ik weet niet hoe het zit maar het vertrek van het hoofd opleiding, voorheen AZ en nu Kemkers baart mij zorgen. Bij AZ floreert de opleiding als nergens anders. Spelers stromen door naar het eerste. Het heeft tijd gekost om het zover te krijgen daar dus dat hoofd heeft dat mede opgebouwd. Hij heeft dus verstand van zaken en dat de communicatie dan minder zou zijn zou mij minder boeien, daar schaaf je dan aan. Primair zou voor mij 'smans deskundigheid zijn. Nu moet Kemkers weg. Daar weet ik het fijne ook niet van maar ik meen me te herinneren dat hij de trainingsarbeid van voetballers lachwekkend vond. Dat spreekt mij dan wel weer aan.

Om terug te komen op Nijland. Die heeft wel erg veel fouten gemaakt in mijn ogen.                                                                                        -de aanstelling van Jeltema een aantal jaren geleden. Hans kende hem en had er vertrouwen in. We hebben gezien waar dat toe leidde. Als technisch directeur haalde die een half dozijn b garnituur spelers binnen en de peperdure Drost kwam dacht ik ook onder zijn bewind binnen. Een zeldzaam staatlje kapitaalvernietiging.                                                                                                                                                         -dan de aanstelling van trainers de laatste jaren. Faber werd weggekocht bij NEC. Dat was ook geen daverend succes op het conto van Hans.  Wie hem vervolgens adviseerde Tibbling en Sorloth maar de deur uit te doen, was dat Faber?, dan had hij daar niet naar moeten luisteren. Hij neemt verkeerde mensen aan, hij luistert naar verkeerde adviezen.                                                                                                                -Hans verkocht deze spelers voor een appel en een ei, in Denemarken waren ze erg blij met deze handel van Hans, waar ze ook niks van begrepen, maar dat boeide hen natuurlijk niet. Leuk, dan doorverkooppercentage, maar we hadden natuurlijk liever die 10 miljoen gehad die Sorloth een jaar later opbracht.                                                                                                                                                                   -dan is er nog de opbouw van de organisatie. Aan personele lasten zijn daar bijna 5 miljoen aan personele lasten die niks met voetbal te maken hebben. Er lopen bij Groningen een half dozijn managers rond in die sector, verder hebben we mensen in vaste dienst die je ook los in kunt huren, zoals een diëtiste en een orthopedisch chirurg. 4,7 miljoen voor niet voetbaltechnische zaken is enorm veel geld. En waarscijnlijk contracten van onbepaalde duur. Het is allemaal leuk en aardig om professioneel te willen zijn, maar dit lijkt uit de hand gelopen. Vergelijk dat eens met Excelsior. En dan moet straks dat topsportcentrum ook nog bemand worden. Het valt niet uit te sluiten dat hier een conflict ligt tussen Kemkers en de rest.  Kemkers wilde het centrum natuurlijk leuk optuigen, maar het geld is er denkelijk niet. Dat zit in de verkeerde dingen of is inderhaast over de balk gesmeten. En daarvoor is Hans Nijland ook verantwoordelijk. Geen wonder dat hij hoopt op een schip met geld ergens vandaan.

Hans Nijland heeft veel betekent voor de club maar hij heeft veel fouten gemaakt de laatste jaren. Fouten die geld kosten en met de neergaande spiraal van minder supporters en minder geld gezien de ranglijst, catastrofaal kunnen worden. Dat valt hem aan te rekenen. Een manager moet altijd in de toekomst kunnen zien, steeds de goede besluiten nemen, dat is zijn werk. En dat heeft hij niet goed gedaan.

                                                                                                                                                        -

 

14-03-2018 om 15:32

Dit is het officiële verhaal (bron: FC Groningen website):

Kemkers had een organisatiemodel voor ogen met een twee-tak binnen de club op voetbaltechnisch gebied: het eerste elftal en de opleiding. FC Groningen vindt dat de club één gezamenlijke voetbaltak moet hebben; van eerste elftal tot en met de Regionale Voetbalscholen. “Wij willen geen twee stromingen creëren en dat was een reële dreiging in een andere structuur”, licht algemeen directeur Hans Nijland toe. “Wij betreuren het zeer dat we het hierover niet met Gerard eens zijn geworden. Onze intentie was langer van zijn diensten gebruik te maken, maar wilden hiervoor niet onze organisatiestructuur op de schop gooien. Gerard levert ontzettend goed werk, is een op en top professional en wij zijn er van overtuigd dat hij snel weer een nieuwe uitdaging voor na zijn periode bij FC Groningen zal vinden. Wij wensen hem het allerbeste voor de toekomst.”

maral14-03-2018 om 17:50

Tja, als ik sommige teksten lees denk ik vooral zo'n persbericht met halve en hele onwaarheden gaat er weer in voor zoete koek bij een deel helaas.

De bedrijfstructuur. De bedrijfstructuur was dat de verantwoording voor de opleiding bij Dekker en Kemkers lag en niet bij de technisch manager.

Eerste jaar heeft Jans dat nog mokkend geaccepteerd met de opmerking "dat heb ik maar bij Kemkers gelaten". Hij had niets daar gelaten, zo was de structuur. Ondertussen was hem wel een soort van carte blanche beloofd door een zekere directeur en vooral dat ging intern wringen. 

De twee stromingen ontstonden dus ook niet omdat Kemkers dingen anders zag, maar omdat Jans het anders wil.

Verder staat in persbericht "onze intentie was om met hem verder te gaan, maar je kunt hiervoor niet de organisatiestructuur op de schop gooien".

Mooi staaltje van je eigen werkelijkheid vorm geven. Het organisatiemodel gaat juist wel op de schop. Immers, de technisch manager was niet verantwoordelijk voor de opleiding, dat waren Dekker en Kemkers. In het nieuwe model wordt de technische manager dat.  

Jans kon zich niet vinden in bestaande model, en heeft de vrije hand gekregen, en dat model wordt aangepast ten koste van de zwaarte van de functie van Kemkers.  Die zich vervolgens daar niet in kon vinden. Is dus niet zo dat Kemkers zich niet kon vinden in het bestaande model, die was het niet eens met uitkleden van zijn functie in het nieuwe door Jans geïnitieerde model

14-03-2018 om 20:36

zoals jij hetbeschrijft is het een soap die maar door gaat...niks bijzondes volgens mij: alle BVO's hebben intern conflikten.  het gaat dan (naar buiten toe) over fair gemaakte afspraken enz...in de praktijk gaan de betrokken managers en directeuren zichtbaar in conflikt over hun EIGEN positie.  Hier bij Groningen niet anders.  Dat Nijland alleen de baas is en door een RvC blind wordt gevolgd dat heeft hem mnacht gegeven die 20 jaar.  Noem het beleid...wijs naar de succesverhalen uit het verleden over Suarez over Robben, over Euroborg en over Topsport... en nu gaan er koppen rollen.  en...al je de korte toelichting van Nijland beluistert: we gaan door en er komt nog meer en beter ( in mijn eigen woorden ) , terwijl Kemkers zich heel diplomagtiek in volzinnen uit:  hij wilde de baas zijn over de spelersbegeleiding en Jans wilde dat (namens Nijland) niet afstaan uit zijn portefeuille TM.

 

Het zijn, zoals boven genoemd, kleine Koningsdrama's, en ondertussen wordt de club net als iedere andere "tob"-club een cliché van zichzelf.  Ik ben te oud en heb teveel levenservaring om alle verhaaltjes uit voetbal te geloven. Truwens ook die uit het zakenleven...zeg maar gerust volksverlakkerij.  Kemkers is weg, met precies het tegengestelde verhaal waarmee hij binnen is gehaald.  Dat moeten die bestuurders bij de club zich aantrekken...Ron Jans incluis... want ik ben niet gerust op de schaduwagenda van deze voetbalvrienden bij  invullen van de nieuwe leidinggevenden.   Straks moeten we tegen Ajax...zou ik bijna vergeten.

14-03-2018 om 20:11

Jans volgend seizoen td bij sc heerenveen

U moet eerst inloggen of registreren om een reactie te plaatsen!